nedelja, 17. junij 2012

Ne vračajte klicev na +881945110475 - stane vas 5,01 €

"Ne vračajte zgrešenih klicev iz telefonske številke +881945110475, saj vas to lahko drago stane!" V preteklih dneh smo zabeležili kar nekaj primerov telefonskih prevar, kjer ste povsem "legalno" zelo na hitro ob 5€. Pomoči ni, pravijo pri Mobiltelu.

Te dni beležimo kar nekaj primerov oguljufanih telefonskih mobilnih uporabnikov, ki iz satelitske povezave prejmejo 2 zgrešena klica na svojo GSM številko, nato pa klicatelj prekine. Ko uporabnik v dobri veri vrne klic, ga prva minuta klica stane 5,01€. Vprašanje, ki se tu zastavlja je, kdo tukaj služi in zakaj ne morejo lokalni mobilni operaterji ali celo država, urgirati v takih primerih tako, da uporabnik ne bi bil oškodovan. Mi smo se po odgovore zatekli k največjima slovenskima ponudnikoma mobilnih storitev, in sicer Mobitel in Si.mobil.

Iz Mobitela oziroma Telekoma Slovenije so nam sporočili, da gre pri tovrstnih klicih, poznanih tudi pod imenom Wangiri, za poskus spodbujanja uporabnikov, da pokličejo na določeno številko v tujini, s čimer ustvarijo mednarodni promet ali pa klicatelji slišijo določeno oglasno sporočilo. Celotna potegavščina poteka prek sistema, ki samodejno generira kratke klice, na katere klicani ponavadi ne utegne odgovoriti. Ko uporabnik pokliče na tako številko nazaj, se po zvonjenju sliši avtomatski odzivnik s pozivom, naj odtipka osebno geslo za vstop v nekakšno klepetalno ali drugo družabno omrežje, se predvaja reklamno sporočilo ali pa je v slušalki tišina. Tak klic se obračunava kot običajen klic po tarifi za mednarodni promet (navedbe o astronomskih stroških, ki krožijo v javnosti, ne držijo), uporabniki pa praviloma že po nekaj sekundah ugotovijo, da so klicali nekaj neobičajnega in prekinejo klic. Mobitel oziroma Telekom Slovenije meni, da je blokiranje takšnih števil s strani ponudnikov mobilnih storitev nesmiselno, saj se klicoče številke, vpletene v Wangiri zlorabe, stalno spreminjajo. Zaradi tega njihove uporabnike stalno opozarjajo na možnost tovrstnih zlorab, saj klic vrnejo na lastno odgovornost. Edina učinkovita zaščita pred tovrstnimi goljufijami je ta, da uporabniki odgovarjajo le na neodgovorjene mednarodne klice z njim znanih številk. Tu še dodajajo, da pri tem ne gre za posebnost Slovenije, saj o teh primerih poročajo iz vse Evrope.

Andraž Zmajšek, vodja informacijske varnosti na Si.mobilu, pa nam je pojasnil, da gre v tokratnem primeru za številko, ki se začenja s +881945… in pripada satelitskemu ponudniku Global Mobile Satellite System (+881). Če uporabnik tak klic vrne, se mu zaračunajo stroški po veljavnem ceniku za mednarodne klice - cena klica na satelitska omrežja je po veljavnem ceniku 5,80 evrov(nižja tarifa, ki velja od ponedeljka do petka od 19.30 do 7.30 ter ob sobotah, nedeljah in praznikih ves dan) oz. 9,00 evrov (višja tarifa, ki velja od ponedeljka do petka od 7.30 do 19.30). Če uporabnik tak klic le sprejme v Sloveniji, se mu ta ne zaračuna, saj se dohodni klici sprejeti v domačem omrežju ne zaračunavajo. Andraž Zmajšek uporabnikom svetuje previdnost pri vračanju klicev na neznane mednarodne številke. Če klica iz tujine ne pričakujejo ali ne poznajo številke, naj klic ne vračajo. Če se jim ob klicu začne predvajati avtomatski odzivnik ali tišina, svetujemo, da klic nemudoma prekinejo in to sporočijo svojemu operaterju.

Iz tega primera smo se naučili predvsem to, da nas naivnost lahko zelo drago stane. Če torej prejmemo klic, katerega številka nam ni poznana, ga enostavno ne vrnemo. To še posebno velja v primeru, ko gre za mednarodno številko. Ker so tu ranljivi predvsem mlajši in starejši uporabniki mobilne telefonije, zagotovo ne bo odveč, če jih nemudoma podučimo o tovrstnih nevarnostih.

Kdo tukaj torej služi? Operaterji zagotovo, težko najdemo motiv pri tujcih, ki od tega (razen če z operaterji v tem primeru ne sodelujejo) ne morej ozaslužiti nič, saj ne gre za komercialno številko. Kdo nasanka? Mi, ki smo navajeni. Vodilna ponudnika mobilnih storitev smo zato še enkrat vprašali, ali se jim ne zdi sporno, da oni služijo od nevednosti uporabnikov. Pri Mobitelu odgovarjajo, da njihove uporabnike stalno opozarjajo na možnost tovrstnih zlorab in da klic vrnejo izključno na lastno odgovornost. Blokiranje takih številk se jim ne zdi smiselno, saj se vedno znova pojavljajo nove in nove. Koliko Mobitel pri tem zasluži, nam niso sporočili. Enako velja za Si.mobil. Ti so poudarili, da podrobnosti ne moremo razkriti, saj dogovore o mednarodnem gostovanju in povezovanju sklepajo operaterji individualno drug z drugim.

Janez Platiše
Vir: Računalniške novice