Festival Ljubljana predstavlja Baletni triptih sodobnih koreografij, Falling Angels, ki ga bodo na letošnjem festivalu na odru Kongresnega trga 13. julija izvedli plesalci Slovenskega narodnega gledališča Maribor. Gre za izjemno baletno predstavo, katere koreografi kraljujejo na samem svetovnem vrhu tega žanra.
Vse tri koreografije – Left Right Left Right Alexandra Ekmana, Handman Edwarda Cluga in Falling Angels Jiřija Kyliána – so v zvrsti sodobnega baleta, nastale pa so za Nizozemsko plesno gledališče (NDT). Plesalci so izpostavljeni velikemu izzivu med izvedbo koreografskega načrta vseh treh koreografov, medsebojno sinhrono sodelovanje pa znotraj tega dosega izjemen rezultat – delujejo igrivo, vendar je mehanizem, ki jih poganja, dovršen in vojaško natančen.
Left Right Left Right Švedski koreograf Alexander Ekman je nedvomno eden najzanimivejših koreografov našega časa, ki se z globoko meditativnim izpraševanjem posveča predvsem razreševanju bivanjskih simptomov današnjega človeka. S svojim neobičajnim smislom za humor, z naglimi plesno-dramaturškimi preobrati, s številnimi elementi presenečenja in s premišljenimi izpeljavami ustvarja koreografije, s katerimi se lahko marsikdo poistoveti, najde navdih ali celo poišče ključ do rešitve navidezno nerešljivega problema. Lahko bi rekli, da je Ekmanova koreografija nekakšna študija človeškega gibanja, ki se zgodi na dokaj nekonvencionalen način – z uporabo 16 tekalnih trakov, s preprostimi, a zato nič manj prepričljivimi odrskimi učinki in z menjavanjem sodobnih zvočnih pejsažev.
Handman
Edward Clug je o svoji koreografiji Handman zapisal: »Handman je delo, ki gledalca popelje na brezskrbno potovanje, v okviru katerega se zgodijo kratka srečanja med moškim in žensko, žensko in žensko, žensko in moškim, moškim in moškim ter med moškim in Handmanom (roka-možem). Naslov se navezuje na posebni trenutek v koreografiji, ki ostane morda spregledan.
Medtem ko se premikamo, se koreografske sekvence razpletajo pred našimi očmi in se zaključujejo v plesnih situacijah, ki sta jih močno navdihnila kompozicija Milka Lazarja in pristna izkušnja, ki smo je bili deležni pri skupnem ustvarjanju koreografije s plesalci.« Umetniški vodja mariborskega Baleta SNG Edward Clug, slovenski plesalec in umetnik romunskih korenin, postaja eden najbolj zaželenih sodobnih koreografov na prestižnih baletnih odrih Evrope in sodi med sam vrh največjih koreografov in baletnikov po svetu. Tudi njegove mariborske predstave – od Tanga do Peera Gynta, od Radio&Juliet do Posvetitve pomladi – so gostovale in še gostujejo po vsem svetu. Edward Clug je za svoje umetniške dosežke prejel več državnih in mednarodnih nagrad, med drugim nagrado Prešernovega sklada leta 2005, leta 2008 pa Glazerjevo listino.
Falling Angels
Medtem ko Jiři Kylián običajno izhaja iz glasbe kot primarnega vira svojih plesnih kreacij – kar pomeni, da ustvarja neko koreografijo na že obstoječo glasbeno strukturo – se je v primeru Reichove kompozicije Drumming (Bobnanje) čutil izzvanega, da tokrat dodeli neokrnjeno prioriteto plesu.
Čeprav ustvarja glasba Steva Reicha zelo strogo strukturo, daje obenem veliko mero svobode za koreografsko in čustveno interpretacijo. V koreografskem smislu gre za študijo dveh najizrazitejših lastnosti, ki zaznamujeta vsako umetniško delo: to sta disciplina in svoboda. Falling Angels je delo, posvečeno izvajalkam in umetnosti uprizarjanja oziroma nastopanja s pripadajočo eleganco, s tesnobo, s kompleksi manjvrednosti in s humorjem. Je simbol konflikta med pripadnostjo in neodvisnostjo, je dilema, ki nas spremlja vse od zibelke pa do groba, kot je svoje delo opisal Kylián.
Foto: SNG Maribor