V sredo 17. februarja se je pričela tradicionalna akcija 40 dni brez alkohola. Letos poteka že šestnajstič, tokrat pod nosilnim geslom ’Moja poteza’. Z geslom organizatorji sporočajo, da je izbira o zmernosti ali nezmernosti, o pitju ali ne pitju alkohola osebna odločitev. Družba in okolje pa je tisto, ki pitje spodbuja ali zavira. Namen akcije, ki traja do 3. aprila 2021, je izraziti solidarnost z vsemi, ki trpijo zaradi alkohola na naših cestah, pri zdravju in v družinah. Ob tem opozarjajo, da je to le vrh ledene gore, ki ga opazimo, pod njim pa se skriva veliko trpljenja.
»V letu 2020 se je zaradi alkoholiziranih povzročiteljev pripetilo 1.364 prometnih nesreč oz. 12 % manj kot v letu 2019. Zmanjšanje beležimo tudi pri številu prometnih nesreč s telesno poškodbo in smrtjo zaradi alkoholiziranega povzročitelja (za 16 % manj v primerjavi z letom poprej). Kljub temu je v prometnih nesrečah, ki jih je povzročil alkoholiziran udeleženec, umrlo 27 ljudi,« je predstavila številke dr. Mateja Markl, univ. dipl. psih., področna sekretarka Javne agencije RS za varnost prometa.
»Poraba alkohola Slovenijo uvršča v sam svetovni in evropski
vrh. V slednjem smo tudi po umrljivosti prebivalcev zaradi alkohola, saj vsak
dan v Sloveniji, izključno zaradi razlogov povezanih s pitjem alkohola, umreta
vsaj 2 osebi. Iz istega razloga imamo vsak dan v povprečju 10 novih
hospitalizacij. Ocena zdravstvenih in ostalih stroškov, povezanih s pitjem
alkohola, znaša v povprečju 228 mio € letno. Trošarine od alkohola znašajo cca.
103 mio € na leto«, je povedala Karmen Henigsman, psihologinja iz NIJZ,
ki deluje na projektu SOPA.
Ti statistični podatki in številne osebne zgodbe, ki so jim
priča pobudniki akcije letos združuje trinajst organizacij v skupno
prizadevanje za zmernejšo in bolj preudarno porabo alkohola.
Akcijo 40 dni brez alkohola soorganizirajo Slovenska Karitas,
Javna agencija RS za varnost prometa in portal Med.Over.Net ob podpori NIJZ –
projekt SOPA in s sodelovanjem pridruženih organizacij: Društvo žarek upanja,
Zavod Varna pot, Katedra za družinsko medicino - Projekt Sporočilo v
steklenici, Zveza klubov zdravljenih alkoholikov Slovenije, Društvo Abstinent,
Društvo UP, Zavod Vse bo v redu, Skupnost centrov za socialno delo in Šahovska
zveza Slovenije.
Pripravljajo številne spodbude, ki bodo tistim, ki se bodo
odločili za sodelovanje, bili v oporo. Med pozitivnimi sporočili je tudi
navdihujoča zgodba mlade šahovske velemojstrice, Laure Unuk, ki je
ambasadorka akcije in ob tem pove:
»Z veseljem sem se pridružila akciji 40 dni brez alkohola. Sama se mu redno odpovedujem, saj bi me pri študiju in šahu lahko oviral. Na tekmovanjih se srečujem z najboljšimi igralci na svetu, zato so jasne misli in bistre odločitve pogoj za uspeh. Meni šah predstavlja sprostitev in veselje. Rada ga igram in v njem uživam. Pridejo tudi težki trenutki in gre kaj narobe. Takrat se zaprem v sobo, prižgem glasbo in se pogovorim sama s seboj. To je moj način in moja poteza.«
»Šah ponazarja tudi odnos z alkoholom in kaže na vzporednice z življenjem. Poleg tega, da je zvit, pretkan in prebrisan igralec, ima veliko različnih obrazov. V Sloveniji alkohol igra simultanko z več kot 200.000 odraslimi. Vsaka četrta družina se srečuje s trpljenjem zaradi alkohola. Na žalost po naših ocenah to grozo doživlja več kot 50.000 otrok. Že majhne odločitve tako v šahu kot življenju vplivajo na to, kaj se bo v prihodnosti zgodilo. Po drugi strani je šah lahko tudi simbol izbire, kaj je dobra odločitev, kot npr. gibanje, odnos s sočlovekom, hobiji in družabne igre. Z njimi preživljamo svoj prosti čas in napolnimo praznino, če jo imamo v sebi«, izbiro šaha kot simbola akcije pojasnjuje Peter Tomažič, generalni tajnik Slovenske Karitas.»V času trajanja akcije, bomo ljudem še bolj v pomoč.
Trinajst sodelujočih organizacij in 30 strokovnjakov je na voljo vsakemu, ki
doživlja stisko, je v dilemi, kaj storiti ali zbira pogum za naslednji korak.
Vstopno mesto za nasvet je forum Zasvojenost in pomoč na Med.Over.Net ali
spletna stran https://brezalkohola.si.
Za spodbudo in opomnik, da je vredno vztrajati, nas bodo dnevno opominjali
televizijski in radijski oglasi, plakati, oglasi v tiskanih medijih in mnogih
spletnih straneh. Z brezplačnimi objavami je akcijo podprla večina slovenskih
medijev. Zato pričakujemo veliko sodelujočih in več zadovoljnih Slovencev,« je
povzela Andreja Verovšek, letošnja koordinatorka akcije.