Ljubljana, 30. 6. 2022 - Mednarodni grafični likovni center (MGLC) v gradu Tivoli bo 5. julija odprl razstavo Odtisi in vtisi 2 izbranih del sodobne slovenske grafične ustvarjalnosti, ki bo odprta do 2. oktobra 2022. Razstavljeno bo 43 del slovenskih umetnic in umetnikov. Pripravila sta jo kustosa Mednarodnega grafičnega likovnega centra Breda Škrjanec in Božidar Zrinski. Razstavo Odtisi in vtisi 2, ki bo časovno sovpadla tudi s festivalom Poletje v Tivoliju, bo spremljal bogat spremljevalni program.
Mednarodni grafični likovni center je februarja letos objavil javni poziv
za sodelovanje na razstavi. Prispelo je približno 500 izvirnih del 113
slovenskih umetnic in umetnikov. Dela je nato za razstavo je izbrala
strokovna mednarodna žirija, v kateri so bili izredni profesor na Akademiji za
umetnost in kulturo v Osijeku, na oddelku za vizualne in medijske umetnosti,
smer grafika Mario Čaušić, docent na Fakulteti pedagoških ved v Jagodini
Univerze v Kragujevcu Miloš Đorđević in vodja oddelka v Muzeju moderne
umetnosti v češkem Olomucu Barbora Kundračikova.
Za razstavo so bila izbrana dela naslednjih umetnikov: Žiga Artnak (SVS),
Lela B. Njatin, Katja Bednařik Sudec, Domen Dimovski, Živa Drvarič, Mina Fina,
Matic Flajs (SVS), Matjaž Geder, Marjan Gumilar, Svetlana Jakimovska-Rodić, Lea
Jazbec, Alja Košar, Dalea Kovačec, Nina Koželj, Marjan Kravos, David Kucler,
Katarina Marov, Rene Maurin in Gal Šnajder, Tina Mohorović, Meta Mramor, Petja
Novak, Mia Paller in Monika Plemen, Metka Pepelnak, Eva Petrič, Oliver Pilić,
Arjan Pregl in Simona Semenič, Pri Zlatem stegnu / Katja in Nataša Skušek,
Marija Mojca Pungerčar, Lina Rica, Teo Spiller, Mitja Stanek, Breda Sturm,
Marko Šajn, Brane Širca, Vlado Škrk, Eva Šuster Orglež, Franc Vecchiet, Sonja
Vulpes, Primož Zorko, Leon Zuodar, Klavdija Zupanc, Ulla Žibert, Eva Žula.
Člani žirije so v skupni zapisali: Bogastvo raznolikosti in To
je moja soba sta le dva od naslovov, ki smo ju v žiriji ob sodelovanju
kustosov iz Mednarodnega grafičnega likovnega centra v Ljubljani uvrščali prav
v vrh možnih naslovov za razstavo ob zaključku našega mandata. A dejstvo
je, da je zadnje desetletje slovenske grafike pravzaprav nemogoče opisati
drugače. Razpon postopkov, tehnik in umetniških strategij, tematik in načinov
interpretacije, ki smo mu bili priča, je »resnično osupljiv«. Z istimi besedami
lahko opišemo tudi širše delovanje MGLC ter pohvalimo profesionalizem
sodelujoče ekipe. Kot katera koli druga žirija pa tudi mi obžalujemo
pomanjkanje časa, ki spremlja tovrstne izbore, saj bi se želeli temeljiteje
posvetiti samemu izboru, diskusiji o konceptu in načinom, kako ga preliti v
končno formo razstave. Biti v navzočnosti DOBRE umetnosti je osvobajajoča
izkušnja. Ampak takšna je narava dela katere koli »neodvisne mednarodne
strokovne komisije« – ko postanejo stvari resnično zanimive, običajno ni
prisotna.
Svet umetnosti je resda majhen, a nedvomno nazorno odseva stanje v tako
imenovanem velikem svetu. In v prav ta odsev želimo postaviti delo
slovenskih umetnikov in grafikov. Tako kot je grafična umetnost zgolj delček
umetniškega sveta, umetnosti kot take – a je lahko v ključnem trenutku odraz
tistega najboljšega v njej –, tako je tudi umetnost le ena izmed praks, s
katerimi človeštvo kultivira svojo zavest in domišljijo, a je obenem tudi
najdragocenejša. Umetnost namreč ni naše najboljše orodje zato, ker bi nas
osvobajala vsakodnevne realnosti ali nas razbremenjevala pritiska družbenih in
političnih konotacij, ampak ker nas, nasprotno, varno ponese naravnost v sredo
tega sveta in nam obenem ponudi možnost, da na svoje bivanje pogledamo
od daleč, neobremenjeno, iz pozicije, ki je v svojem bistvu »neodvisno
mednarodno strokovna«. In prav o tem priča bogat in raznovrsten izbor slovenske
grafične produkcije. To enoglasno polifonijo, sposobnost razprave in visoko
stopnjo strokovne argumentacije in umetniške izmenjave, ki zaznamujejo
dolgoletna prizadevanja MGLC, je treba negovati in nadgrajevati. Člani žirije,
ki smo navsezadnje zgolj ljudje, bomo s seboj odnesli prav izkušnjo tovrstnega
sodelovanja. Na srečo smo v tem primeru vključeni tudi v njegovo
implementacijo.
Foto: Janez Platiše