V Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC) bo do 8. marca 2022 na ogled slikarska razstava Srečanje. Dotik in odtis, ene najbolj priznanih osebnosti češke vizualne umetnosti, Adriene Šimotove.
Retrospektiva Srečanje.
Dotik in odtis združuje dela, v katerih je Adriena Šimotova (1926–2014) radikalizirala eksistencialno
dojemanje človekove osebnosti in se iskreno poglobila v stanja in odnose, ki so
se ji zdeli relevantni. Svoje delo je videla kot odprto in komunikativno
razmerje, poseben pomen pa je dajala etičnim in duhovnim razsežnostim ter
ontološkim soodvisnostim. V tem kontekstu je s sijajno izbranimi postopki in
izraznimi sredstvi raziskovala in preizpraševala dotik in odtis, ki ju je
dojemala kot neločljivi del svojega pristnega umetniškega izraza. Ustvarjala je
ob razmišljanju o odnosu med dotikom in odtisom in ob močnem zavedanju lastne
in tuje telesnosti.
Adriena
Šimotová
Adriena Šimotová se je rodila leta 1926 v Pragi. Odraščala
je v češko-francoski družini z bogatim kulturnim zaledjem. Spadala je v
generacijo, ki je svoje temeljno življenjsko izkustvo pridobivala pod
neposrednim ali odzvanjajočim vplivom demokratične tradicije češkoslovaške prve
republike. Njeno odraščanje so zaznamovali obdobje vojne in usodne posledice
vojnih dogodkov, pozneje pa zapleten in dramatičen razvoj povojne Češkoslovaške
z vedno bolj zaprto družbenopolitično strukturo sredi Evrope, razpadajoče na
vzhodni in zahodni blok.
Študirala je na Akademiji za likovno umetnost, arhitekturo
in oblikovanje v Pragi v ateljeju Josefa Kaplickega. Med študijem je stkala
tesne prijateljske vezi z ustvarjalci, s katerimi je pozneje zasnovala
umetniško skupino UB 12, kjer so se
poleg nje udejstvovali Václav Boštík, Stanislav Kolíbal, Věra Janoušková,
Vladimír Janoušek, Alena Kučerová in drugi. Med njimi je bil tudi Jiří John,
znameniti češki slikar in grafik, ki je postal njen mož.
Politična odjuga na Češkoslovaškem v šestdesetih letih, ko
se je družba odpirala, ji je prinesla stike s tujino, kar je pomenilo tudi nove
razstavne projekte. Toda ustvarjalne priložnosti, ki so se ji ponudile, je
zasenčila dvojna nesreča. Po eni strani jo je potrla smrt moža Jiříja Johna, po
drugi pa je bila vsestransko razočarana nad nerealiziranim procesom
demokratizacije družbe v šestdesetih letih in zaradi razvoja družbe na
Češkoslovaškem v naslednjih desetletjih. Pa vendar prav obdobje konca
šestdesetih in prve polovice sedemdesetih let velja za čas, ko se je Adriena
Šimotová kalila in rasla v človeško in umetniško samosvojo, zrelo in edinstveno
osebnost. Marsikaj od njenega bodočega umetniškega razvoja se je pripravljalo v
njeni grafični ustvarjalnosti. Ta ji je tudi prva prinesla mednarodno priznanje
in uveljavitev (Ljubljana, Firence, Trst itd.). Težišče avtoričine
ustvarjalnosti pa se je čedalje bolj pomikalo v iskanje novih možnosti likovne
forme, pri čemer si je prizadevala stopnjevati komunikativnost likovnega izraza
v razmerju do tematike, ki jo je na novo odkrivala in razvijala.
Ko se je politično ozračje v drugi polovici osemdesetih let
sprostilo, je avtorica spomnila nase z vrsto razstav. Znova je razstavljala
tudi v tujini. V spodbudo so ji bila študijska bivanja v Parizu, kjer je delala
v ateljeju galerije Centre Pompidou, in druge umetniške rezidence. Svojevrsten
vrhunec ponovno obujene razstavne dejavnosti je moč zapaziti v njeni veliki
retrospektivi v Narodni galeriji v Pragi (2011), sodelovanju pri razstavah elles@centrepompidou (2009), Apparitions: Frottages and Rubbings from
1860 to Now v galeriji Menil Collection v Houstonu (2015) in drugje.
Ustvarjalnost Adriene Šimotove je nedvomno metaforično
večpomenska, pa vendar lahko rečemo, da je odločilni motiv njene tematike
komunikacija v najširšem pomenu, v odnosu do človekove persone, problema njene
identitete, možnosti njene refleksije in njenega avtentičnega likovnega
izražanja. Pronicljivost, imperativnost in verodostojnost, s katerimi v svoji
likovni misli razmišlja o bistvu in eksistenci osebe in osebnosti, dajejo njeni
ustvarjalnosti pečat ene najpomembnejših izpovedi, kar jih je obstajalo in kar
jih obstaja v sodobni češki likovni umetnosti
je zapisal kurator razstave Pavel
Brunclik.
Razstava bo v Gradu
Tivoli v Ljubljani na ogled do torka, 8. marca 2022.
Kurator razstave je Pavel Brunclík.
Vstopnina ( odrasli 5 €; mladostniki od 12. do 18. leta 3 €; dijaki, študenti
in upokojenci 2,50 €).
Nakup vstopnic na Info točki v Gradu Tivoli.
Foto: MGLC