Ljubljana, 11. 3. 2025 – Narodna galerija in Arboretum Volčji Potok z veseljem predstavljata novo publikacijo Sadje na slikah Narodne galerije. Knjiga, ki jo podpisujeta kustosinja umetnostne zgodovine Jassmina Marijan in strokovnjak za rastline Matjaž Mastnak, ponuja edinstven vpogled v simboliko in upodobitev sadja v likovni umetnosti.
Knjiga raziskuje čaroben svet sadja skozi oči umetnikov ter
združuje umetnostnozgodovinske in botanične poglede. Na 119 straneh prinaša
bogate upodobitve 22 izbranih sadežev, kot so breskve, jabolka, kosmulje in
višnje, ter vrtnarsko-botanične opise, ki dopolnjujejo razumevanje pomena teh
naravnih darov.
Publikacija se osredotoča na likovno dediščino, ki jo
hranijo zbirke Narodne galerije, pri čemer sadje ni zgolj estetika, temveč
simbol plodnosti, obilja, užitka in tudi globlje duhovne ter mitološke pomene.
Knjiga je prava vizualna poslastica za ljubitelje umetnosti in narave ter
priložnost za nove vpoglede v svet umetniških interpretacij.
Dodatne informacije o knjigi:
- Avtorja:
Jassmina Marijan (umetnostnozgodovinski teksti), Matjaž Mastnak
(vrtnarsko-botanični teksti)
- Obseg:
119 strani
- Dimenzije:
270 x 220 x 11 mm
- Založnik:
Narodna galerija, Ljubljana
- Leto
izdaje: 2025
- Vezava:
mehka
- Jezik:
slovenščina
- ISBN:
978-961-7209-14-3
Nova knjiga Sadje na slikah Narodne galerije je
odlična izbira za vse, ki si želijo poglobiti znanje o umetnosti in naravi ter
raziskati pomen sadja, ki povezuje obe področji na tako edinstven način. Knjigo
je mogoče kupiti v Narodni galeriji ali na njihovi spletni strani.
![]() |
Avstrijski slikar (19.
stoletje), Tihožitje z grozdjem, breskvami in s cvetjem, (sredina 19.
stoletja) |
Naslovnico knjige krasi Tihožitje z grozdjem, breskvami in s cvetjem iz sredine 19. stoletja. Slika je podrobneje razložena v poglavju Kosmulje in robidnice. Kosmulje, ki so na sliki upodobljene levo na pultu, so pri nas postale priljubljene v 18. in 19. stoletju, robidnice oziroma črne jagode pa so vidne zgoraj desno. Kosmulje so v 19. stoletju imenovali bodeče grozdičje in pa ágraz ali ágres. Pospeševalci umnega sadjarstva so takrat kmete nagovarjali, naj sadijo ribez in kosmulje, ker je to sad, "ki ga vsekdar lahko prodaš v mestu". In poudarili, da ga je najbolje gojiti ob zidovih, ki niso primerni za trto. Pri obiranju robidnic je bilo treba biti zelo previden, saj imajo trne in zato je v govorici cvetlic iz 19. stoletja, ko je to tihožitje nastalo, robidnica predstavljala zavidnost, ljubosumje in vihravost, saj njene polegle veje zadušijo vse, kar bi želelo zrasti pod njimi.
Ivana Kobilca, Tihožitje s
slivami, (po 1900)
Eno izmed najlepših podob v knjigi je Tihožitje s slivami slikarke Ivane Kobilca. A upodobljene so pravzaprav češplje! Slive so poletne, različnih oblik in barv ter sočne, češplje pa so septembrske, vedno so modre in izrazito sladke. Da so zares češplje, potrjujejo tudi naslikana zrela hruška viljamovka in orehi. Simbolika, ki jo lahko povežemo s to sliko, spominja na dan mučenikov, ki ga krščanska cerkev obeležuje 10. marca. V 4. stoletju se je namreč štirideset vojakov elitne legije postavilo za svojo krščansko vero in za svoja prepričanja so bili pripravljeni umreti. Cesar Konstantin I. Veliki, ki je želel kristjane spreobrniti, jih je gole poslal umreti v ledeno mrzlo vodo. Tradicionalno moški na dan mučenikov dobijo klobase, suhe češplje in trnjev venec.
Foto: Grega Gutman, Narodna galerija
Soavtorja knjige Sadje na slikah Narodne galerije Jassmina Marijan in Matjaž Mastnak sta v tandemu napisala že več knjig: Cvetje in ženske, Vrtovi in parki na slikah Narodne galerije in Sporočilnost cvetlic na slikah Narodne galerije.