Ljubljana, 8.4.2023 – Na veliko soboto ob 12. uri je nadškof Stanislav Zore v ljubljanski Stolnici blagoslovil velikonočne in druge jedi. Obred je spremljalo tudi precej turistov. Lahko sem posnel celoten obred, ki si ga lahko ogledate.
Blagoslov
jedil je obred ljudske pobožnosti, namenjen zavedanju Božje dobrote do človeka,
da bi ta lažje začutil Božjo bližino in navzočnost v vsakdanjem življenju.
Prebuja misel in hvaležnost za milosti, ki izhajajo iz velike noči, in nas
opozarja na Božjo bližino. Blagoslov poteka na veliko soboto, navadno pri
samostojnem bogoslužnem opravilu ali med čaščenjem pri Božjem grobu. Velikonočne jedi so: kruh, meso, pirhi in
hren.
Velikonočna
jedila v družini ustvarjajo Božje okolje in so podoba velikonočne
večerje, ki jo je Jezus obhajal s svojimi učenci, ter mašne daritve –
velikonočne gostije, na katero smo vsi povabljeni.
Blagoslov se
začne z besednim bogoslužjem,[2] ki mu sledi nagovor in prošnje za
vse potrebe. Nato je na vrsti blagoslov jedil, ki so hkrati znamenja z globljo
vsebino in simboliko:
Kruh je znamenje Božje dobrote in
človekovega dela. V zahodni civilizaciji velja kruh za osnovno človeško hrano.
Kot znamenje življenja nas spominja na Kristusove besede o zrnu, ki mora v
zemlji umreti, da lahko obrodi sad (prim. Jn 12,24). To zrno je
Kristus, ki je moral skozi trpljenje in smrt. Jezus je v puščavi kruh tudi
čudežno pomnožil. V molitvi duhovnik prosi, da bi
verniki kruh uživali s hvaležnostjo in ga v obhajilu spoštljivo
prejemali.
Meso (šunka) je podoba Jezusa
Kristusa, pravega velikonočnega Jagnjeta, ki je bilo darovano za naše grehe.
Spominja nas tudi na velikonočno jagnje, ki so ga Izraelci uživali v spomin na
rešitev iz egiptovske sužnosti.
K blagoslovu
prinesemo pet rdečih pirhov, ki simbolizirajo pet Jezusovih ran,
hkrati pa so tudi podoba groba in simbol vstajenja. V jajcu se namreč skriva
življenje, ki ob določenih pogojih zdrobi lupino in pride na dan. Lupina je
podoba skal, ki so zapirale Kristusov grob, a jih je Kristus ob vstajenju
odvalil.
Korenine hrena nas spominjajo na tri žeblje, s katerimi je bilo Jezusovo telo pribito na križ. Ko okušamo njegovo ostrino, se spominjamo, da je Kristusovo trpljenje cena našega odrešenja. Grenkoba nas spominja na Kristusovo žejo na križu, ki je bila predvsem žeja po človeški in Božji bližini.