Slovenija po študiji
Evropske organizacije za varnost cestnega prometa v zadnjih 10 letih sodi med
prvih šest držav v Evropski uniji po varnosti otrok. “To je lahko veliko
priznanje vzgojiteljem v vrtcih, učiteljem, staršem, številnim aktivnostim v
državnih organizacijah in nevladnem sektorju. Predvsem pa zakonodaji, ki je področju varnosti otrok
namenila zelo veliko pozornost,” je stanje v Sloveniji opisal g. Robert Štaba.
Zavod Varna pot je v preventivne-izobraževalne programe vključil že več kot
200.000 otrok. “Statistiki se sam rad izogibam, saj številka ne pomeni veliko.
Šele ko številko spremenimo v ime in priimek in se spomnimo, da je to nekdo
izmed nas, pa je tudi številka ena lahko zelo veliko,” je ob pogledu na statistične
podatke povedal g. Štaba.
Pet
mrtvih otrok je odločno preveč!
Kljub temu, da je
Slovenija v samem vrhu evropskih držav v dosledni uporabi otroških avtosedežev
in smo z različnimi pobudami dosegli
visoko stopnjo pripetosti, pa še nismo tam, kjer bi si želeli. V zadnjih šestih
letih je življenje na naših cestah izgubilo pet otrok, 28 pa jih je bilo huje
poškodovanih. Ne gre le za številke na papirju, gre za otroke z imeni, otroke,
ki so nekomu pomenili ves svet. “Velikokrat smo se že soočili s posledicami
nesreče, kjer je otrok utrpel hude poškodbe zaradi neuporabe avtosedeža. Od več
kot 30.000 intervencij, v katerih sem sodeloval, uspešno izbrišem večino – tiste, kjer so bili udeleženi otroci
pa ostajajo. Tako zmeraj, ko se peljem mimo katerega izmed krajev nesreče,
intervencijo podoživljam,” je povedal Robert Sabol, dipl. zn. reševalec, ki je na okrogli mizi zastopal
Reševalno postajo UKC Ljubljana in skrbi tudi za izobraževanje gasilcev in
policistov, ki sodelujejo pri reševanjih.
Vizija
NIČ kot zaveza k popolni varnosti na cestah
Dogodek je izpostavil
Vizijo NIČ, ambiciozno mednarodno pobudo, katere podpisnica je tudi Slovenija,
nam nalaga, da se do leta 2030 prepolovi število umrlih in hudo telesno
poškodovanih, do leta 2050 pa je cilj, da na cestah ne bo ugasnilo nobeno
življenje več.
Zavod Varna pot, ki
je prav tako eden vodilnih promotorjev te vizije v Sloveniji, z različnimi
preventivnimi in izobraževalnimi programi opozarja na nujnost pravilne uporabe
otroških avto sedežev ter pomen odgovornega vedenja v prometu. Vizija NIČ
temelji na prepričanju, da nobena smrt ali huda poškodba na cestah ni
sprejemljiva. Z združevanjem napredne tehnologije ter s prizadevanji za večjo
ozaveščenost javnosti, se ta vizija korak za korakom približuje resničnosti.
“Po izvedenih
kontrolah pripetosti potnikov, je pripetost v Sloveniji kar 95%. Letos smo
dodali še preverjanje uporabe otroških
sedežev in tudi tukaj so rezultati na prvi pogled dobri, saj jih
uporablja kar 91 %. Tisti, ki sedežev in pasov niso uporabljali, so se vozili
na razdalji do 5 kilometrov - naj pa opozorim, da se prav v bližini doma zgodi
največ nesreč, kjer prav otroci utrpijo najhujše posledice. Kratka pot nikakor
ni izgovor, da nam varnostnih sistemov ni potrebno uporabiti,” je pojasnila mag.
Saša Jevšnik Kafol, namestnica direktorice Agencije za varnost prometa RS. V
okviru Agencije že 20. leto deluje tudi projekt Pasavček – Red je vedno pas pripet, kjer opozarjajo na pomen ustrezne
uporabe otroških varnostnih sedežev in pravilne uporabe varnostnih pasov.
Policisti pri
rutinskih kontrolah poleg uporabe varnostnih pasov v avtomobilih, preverjajo tudi uporabo
otroških avto sedežev in pripetost otrok v njih. Mag. Ivan Kapun, vodja
Sektorja prometne policije Generalne policijske uprave (GPU) vidi uporabo
varnostnih pasov in drugih zadrževalnih sistemov kot ene najučinkovitejših in
preprostih načinov, kako lahko poskrbimo za svojo varnost. Starši bi sicer za
svoje otroke storili vse, a podatki Policije kažejo, da imamo tukaj še precej
prostora za bolj odgovorno ravnanje. “V letu izrečemo med 30.000-40.000 ukrepov
zaradi neuporabe varnostnih pasov, kar 4.000 smo jih izrekli zaradi neuporabe
zadrževalnih sistemov, kamor sodijo tudi otroški avto sedeži. To nam kaže, da
imamo pri ozaveščanju še precej dela,” meni mag. Kapun.
In tu stopijo v
ospredje starši in stari starši, ki z
zgledom, dosledno in predvsem pravilno uporabo ustreznega otroškega avtosedeža,
vzgajajo novo generacijo voznikov – takšnih, ki bodo lahko Vizijo NIČ tudi
aktivno živeli.
Vsi strokovnjaki so
si bili enotni, da je prav pravilna in dosledna uporaba otroških avtosedežev
ključna za preprečevanje poškodb otrok v primeru prometnih nesreč.
Cybex
Anoris T2 i-Size je inovacija, ki rešuje življenja
Cybex Anoris T2
i-Size je prvi avto sedež na svetu, ki vključuje vgrajeno zračno blazino
posebej zasnovano za zaščito otrok. Zračna blazina, nameščena v sprednji del
varnostnega ščita, se v primeru trka sproži v delčku sekunde in ustvari
zaščitni sloj okrog otrokove glave, vratu in zgornjega dela telesa, kar
bistveno zmanjša možnost poškodb. Testi ADAC so ga ocenili kot najvarnejši
sedež na tržišču.
“Človeško telo je
antropološko razvito za “potovanje” s 6 km/h, kolikor lahko dosežemo s hojo.
Otrok ni pomanjšan odrasli. Delovanje sil na otroka je še toliko večje,
proporci telesa so drugačni, skelet še
ni dokončno formiran, prav tako ne mišična tkiva. Ob trku so obremenitve zato
še toliko hujše in vratna hrbtenica je tista, ki utrpi največ škode,” je
pojasnil reševalec g. Sabol.
Razvoj inovacije je
rezultat večletnega raziskovanja in več kot 1500 opravljenih testov, ki so
pokazali, da Anoris T2 i-Size nudi do 50 % večjo varnost kot običajni avto
sedeži. Tehnologija zračne blazine, ki je bila prirejena iz avtomobilske
industrije, zagotavlja celovito zaščito za otroke od 76 do 125 cm višine
(približno od 15 mesecev do 7 let). Z uvedbo tega sedeža Cybex omogoča staršem,
da svojim otrokom ponudijo najvišjo možno raven varnosti med vožnjo. Ga. Selma
Busovača opaža, da se trg nedvomno spreminja, starši so dobro informirani in
vedo, kaj vse je na voljo. “Nihče izmed nas ne bi danes kupil avtomobila brez
varnostnih blazin in zakaj bi imeli za lastne otroke nižje varnostne
standarde?” je izpostavila predstavnica Cybexa. Po njihovih raziskavah, starši
največ napak naredijo, ker otroke prehitro prestavijo v večji sedež. “Vsi smo
ponosni, da naš otrok hitro napreduje, v razvoju prehiteva in je visok, a nikar
ne prehitevajmo. Sedeži lahko varnost, ki jo obljubljajo, zagotovijo le ob
pravilni uporabi. Navodila o višini in teži otroka, za katerega je določen
avtosedež primeren, so tam z namenom,” je jasno zavzela stališče ga. Busovača.
Predstavnik Baby
Centra, g. Marinič, je ob zaključku povedal: “V Baby Centru imamo vodilo, da vse
izdelke, ki so povezani z varnostjo otrok, temeljito raziščemo in sodelujemo le
z vrhunskimi ponudniki, kot je Cybex. S tem nosimo veliko družbeno odgovornost.
Za nas je pomembno povezovanje z inštitucijami, ki skrbijo za varnost otrok,
saj smo kljub različnim funkcijam v podjetju, v prvi fazi starši, ki lahko tudi
sami pripomoremo k realizaciji Vizije NIČ.” Baby Center ima največji tržni
delež v segmentu otroških avto sedežev, zato se še toliko bolj zaveda svoje
družbeno odgovorne note. S povezovanjem institucij, ki proaktivno delujejo na
področju povečanja varnosti otrok v prometu ter z izbrano ponudbo, preverjene
kakovosti, želijo soustvarjati Vizijo NIČ. Zato so naredili korak več in Zavodu
varna pot podarili dodatnih 10 delavnic v vrtcih, namenjenih izobraževanju za
vzgojitelje, učence in starše ter najvarnejši otroški avto sedež Cybex Anoris
T2.
Dogodek "1, 2, 3, varno me pripni!" se je pričel kot okrogla miza Zavoda Varna pot in Baby Centra, a je to že v času organizacije prerasel, kar kaže na še kako prepotrebno pozornost, ki jo gre nameniti ozaveščanju širše javnosti. Bliža se začetek novega šolskega leta, čas, ko bodo otroci ponovno aktivni udeleženci v prometu – kot pešci, kolesarji ali sopotniki v avtu. Odrasli imamo nalogo, da jih zaščitimo z najbolj kakovostno opremo, predvsem pa se opremimo z znanjem in doslednostjo pri uporabi varnostnih pripomočkov. Tehnologija in razvoj gresta v pravo smer, na nas pa je, da ju izkoristimo v svoj prid in prid prihodnjih generacij.